Er zijn verschillende methoden om koolhydraat arm te eten, je hebt er vast wel een paar voorbij horen komen en soms is het verwarrend, wel fruit, geen fruit? Of koolhydraten uurtje? Goede vetten slechte vetten? Tot wat voor dieet behoren de recepten op Gobento eigenlijk toe? We gaan ze hier even op een rijtje zetten.

Deze pagina is geen uitleg over de werking van koolhydraat arm eten, dat vind je hier…

Atkins dieet

Deze koolhydraatarme levensstijl is uitgedacht door de Amerikaanse cardioloog Robert Coleman Atkins. Hij is een van de eersten die deze eetwijze aan een groot publiek bekend maakte en heeft verschillende elementen aan de eetwijze ontwikkeld. Op Gobento zijn de meeste recepten geschikt voor deze eetwijze. Het later genoemde dr. Frank dieet is grotendeels op Atkins gebaseerd hoewel dit minder op de eiwitten is gefixeerd. Het Atkins dieet heeft het over verschillende fasen.

Fase 1 Inductie

Dit is de eerste fase die gebruikt wordt om in ketogene verbranding te komen, je eet niet meer dan 20 gram koolhydraten per dag, geen alcohol, uiteraard geen suiker en het duurt 2 weken. Omdat het streng op 20 gram KH per dag zit zijn bepaalde groenten zoals wortels of andere koolhydraat rijkere groente niet mogelijk.

Fase 2

De 2e fase gaat erom de grens op te zoeken. Per week mag je 5 gram koolhydraten toevoegen op de dag inname tot je bijna stopt met afvallen. Het is de bedoeling deze fase te gebruiken om op het streef gewicht te komen.

Fase 3 en fase 4

Nu moet je zoeken naar de balans van handhaven van gewicht. Belangrijk blijft dat je geen suiker blijft eten en ook geen snelle koolhydraten, op gobento noemen wij het koolhydraat beperkt eten. Als je in fase 3 de balans gevonden hebt ga je vanzelf in fase 4 wat “in balans” inhoudt.

Koolhydraat arm slank met Dokter Frank / Previtas

In Nederland heeft Dr. Frank van Berkum veel bekendheid gekregen met zijn boek “Slank met dokter Frank”. Dit dieet is ketogeen en bestaat uit eiwitrijke, koolhydraatarme voedingsmiddelen. Het idee van de hoge eiwit inname is dat het lichaam bij piekbelasting dan niet de eiwit reserves in de spieren hoeft af te breken om brandstof te verkrijgen maar juist de eiwitten die je extra eet.

Omdat het dieet ketogeen is, net zoals Atkins, veranderen er veel regels van wat men normaal zegt over gezond eten, de vet inname is niet extreem laag want dit gebruik je nu als brandstof en het aantal calorieën is ook niet erg beperkt zoals in een “traditioneel honger diëet“.

De KH arme methode is anno 2015 wat breder geaccepteerd maar tot vrij kort geleden vonden zogenaamde gerenommeerde organisaties zoals het voedingscentrum KH arm eten gevaarlijk. (Het voedingscentrum wordt vanuit het bedrijfsleven gefinancierd zoals Unilever die geen baat hebben bij KH arm eten.)

De recepten op gobento zijn voor een groot deel gebaseerd op de theorie van Dr Frank, als je er dieper in wilt duiken dan raden wij zijn boeken aan om te lezen.

GOK grip op koolhydraten geschreven door Yvonne Lemmers

Yvonne Lemmers haar eetwijze lijkt wederom erg op Atkins. Ze hanteert 2 fasen, de eerste om af te vallen en de 2e om op gewicht te blijven. Ze hanteert een koolhydraten uurtje, in dit uurtje mag je bepaalde koolhydraten eten. (wel bepaalde hoeveelheden en bepaalde soorten) Veel mensen vinden deze methode prettig omdat het makkelijk vol te houden is. Sommigen ook weer niet omdat het niet voor iedereen ketogeen is en deze personen weer in een fout eetpatroon vervallen omdat het honger gevoel dan kan blijven. Sinds dit jaar (2015) zijn een aantal diëtisten in Nederland verenigd met deze eetwijze. Goede zaak!

Je kunt voor deze methode het beste de boeken van Yvonne Lemmers kopen en voor vragen lid worden op het betaalde forum. Je krijgt dan wat ondersteuning.

Ook zijn veel van de aangesloten diëtisten gespecialiseerd in het helpen van diabetes type 1 en 2 patiënten. Onder begeleiding van een diëtist kan je flink afvallen, wat vaak lastig is in combinatie met het medicijngebruik, en de medicatie verminderen tot zelfs in sommige gevallen bij type 2 helemaal stoppen.

Op de sociale media wordt het koolhydraten uurtje vaak genoemd. Als je net begint kun je het beste alles en iedereen negeren die het over dit uurtje heeft tot je op gewicht bent of tot je alles gelezen hebt over de methode van Yvonne lemmers.

Dukan dieet

Dit dieet is bedacht door de Franse dokter Pierre Dukan. Het is net als de bovengenoemde diëten koolhydraat arm met het verschil dat je ook een vrij lage calorie inname hebt. Bij de bovenste 3 eetwijze wordt er niet heel erg op gelet, dij Dukan wel. Dukan heeft het over een aanvalsfase, duur-fase en doorloop-fase.

In de verschillende fase met name de aanvalsfase mag je bepaalde voedingsstoffen niet eten, je eet bijvoorbeeld alleen maar mager vlees en geen producten met hoog cholesterol gehalte.

Dit dieet is dus vrij specifiek op bepaalde producten en is iets ingewikkelder dan andere diëten. Er is ook risico op jojo-effect omdat de calorie inname laag is, dit is echter wel opgevangen door de verschillende (eind) fasen.

Paleo

Het Paleo dieet is het makkelijks te omschrijven als “het oerdieet”. Men gaat er hier van uit dat de mens gebouwd is als jager en verzamelaar. Je eet alleen producten die in de oertijd voorkwamen. Op gobento zijn een aantal recepten geschikt voor Paleo maar niet heel veel want wij gebruiken wel zout en zuivel dat vinden we namelijk heerlijk! Paleo is meestal niet ketogeen.

South Beach-dieet

Dit dieet is vergelijkbaar met het Atkins dieet maar dan met het onderscheid dat men onderscheid maakt tussen goede en slechte vetten danwel goede en slechte koolhydraten. Je kan meer vinden op de wiki pagina. Je kan de recepten op gobento meestal gebruiken en helemaal als je bepaalde vetten zelf vervangt voor de zogenaamde “goede”.

Cambridgedieet

Het Cambridgedieet is een afslankproduct dat in de jaren zeventig werd ontwikkeld door voedingswetenschapper Dr. Alan Howard. Voor het Cambridge dieet hoeven geen calorieën te worden geteld. In plaats daarvan vervangen caloriearme soepen en dranken het normale voedsel. Het dieet is gebaseerd op de inschakeling van de zogenaamde milde ketose. (bron wikipedia)

Dit dieet wordt vaak aangeboden als (duur) pakket, 50 euro per week naar zeggen Cambridge consulent. Voordeel is dat je niet hoeft na te denken en alleen maar shakes of soepen eet, als je jezelf hier aan kan houden is het zeer effectief. Let wel op, als je jouw eetpatroon niet aanpast na Cambridge dan komt het er net zo snel dan wel sneller aan als dat het er af ging. Veel mensen gaan na Cambridge koolhydraat beperkt eten.

Gobento eetwijze

Zoals eerder vermeld maken wij onze gerechten op basis van Atkins en dr Frank. Wij hebben zelf en bij vrienden die onze eetwijze hebben omarmd gemerkt dat voor ons een gezonde balans van koolhydraat arm eten, plezier in koken en smakelijke gerechten erg goed werkt. We blijven op een normale gezonde calorie inname maar beperken de koolhydraten. Dit om een jojo effect zoveel mogelijk te voorkomen. Vele mensen hebben prachtige resultaten behaald mede door actief te zijn op de facebook groep.

We hopen iedereen een goede basis te geven met de weekmenu’s en de recepten. Als je een tijdje onze weekmenu’s hebt gevolgd zal je merken dat het je zelf makkelijker afgaat om wat te verzinnen, althans, dat hopen we.

Welk dieet past het best bij jou?

Dat is een lastige vraag. Ze hebben allemaal wel wat. Wij weten zeker dat Atkins en dr Frank voor ons werkt, van Dukan horen we dat het erg snel gaat, Paleo is vaak betaalde content waar je een aantal pdf’s moet koppen voor een goed beeld en GOK is weer breed ondersteund door verschillende diëtisten. Allicht helpt deze opsomming om een keuze te maken.

Het goede van al deze methodes is dat je weer gezond gaat eten met “echte” producten en niet uit een pakje. Bij geen enkele eetwijze is suiker toegestaan dus dat zal je moeten afleren. Uiteindelijk moet je voor je zelf een haalbare manier zien te vinden.