Lamskarbonade met gegrilde groenten

Lamskarbonade met gegrilde groenten
Lamskarbonade met gegrilde groenten

Lamskarbonade met gegrilde groenten

Ik ben gek op lamsvlees en ik vind dat ik veel te weinig gerechten hiermee op de website heb staan. Als je in de stad woont, vind je het beste lamsvlees vaak bij de islamitische slager. Bij het vlees passen gegrilde groente erg goed, het mooiste is om het in een grillpan klaar te maken. Ik heb niet zo’n ding en in de koekenpan ging het ook prima.

Ingrediënten

  • 1 lamskarbonade 0,0 khd – 306,3 kcal – 24,0 eiw – 23,4 vet
  • ½ sjalot 1,1 khd – 4,8 kcal – 0,3 eiw – 0,0 vet
  • ½ paprika 3,0 khd – 17,5 kcal – 0,6 eiw – 0,1 vet
  • ¼ courgette (± 75 gram) 3,8 khd – 21,8 kcal – 1,5 eiw – 0,0 vet
  • 5 groene asperges (± 150 gram) 4,5 khd – 28,5 kcal – 1,5 eiw – 0,0 vet

Marinade karbonade

  • 2 eetlepels olijfolie 0,0 khd – 160 kcal – 0,0 eiw – 18,2 vet
  • 1 eetlepel citroensap 0,2 khd – 2,7 kcal – 0,0 eiw – 0,0 vet
  • 1 teentje knoflook 0,56 khd – 2,8 kcal – 0,12 eiw – 0,0 vet
  • 2 theelepels tijm
  • 2 theelepels rozemarijn

Totaal: 13,2 khd – 544,4 kcal – 26,5 eiw – 41,7 vet

Bereiden

De lamskarbonade eerst marineren, alle marinade ingrediënten goed mengen en in een afsluitbare diepvrieszak doen samen met de karbonade. Zorg dat de marinade goed op de karbonade zit en probeer zo min mogelijk lucht in het zakje te hebben. Het mooiste is als je het een uur of meer zo in de koelkast kan laten liggen voor het koken.

De lamskarbonade moet ongeveer 10 minuten gebakken worden dus voor ze in de pan gaan eerst de groenten snijden, courgette in plakjes, paprika in reepjes, asperges ontdaan van kontjes, sjalot in partjes.

Zet nu de beide koekenpannen op het gas, de karbonade met ghee of roomboter en de grillgroente met (bak) olijfolie of kokosolie. De groente goed verspreiden in de pan. Na 5 minuten in beide pannen de ingrediënten keren. Weer 3-4 minuten later als de lamskarbonade gaar is, deze nog een paar minuten in zilverfolie laten rusten op een bord. In de tussentijd kan de groente nog wat beter gaar worden en als je klaar bent opdienen als op de foto. Eventueel nog over de groente wat peper en zout naar smaak. Eet smakelijk!

Wil je meepraten over de recepten of wil je meer weten over koolhydraat arm eten dan kan je lid worden van mijn Facebook groep en je inschrijven op de nieuwsbrief.

[box type=”info”]Je kunt de gerechten die je lekker vindt tegenwoordig makkelijk delen met de share knoppen onder het recept![/box]

Weekmenu 6.