Altijd vet ontweken?

De meeste mensen die proberen af te vallen of goed opletten op hun gewicht zijn gewend geraakt om op te letten met vet. En dan begin je met koolhydraatarm /ketogeen eten en dan lijkt het wel of alles vet is. En dat klopt ook. Het is veel meer vet dan je gewend bent en het is nog goed ook. Het werkt als volgt: Je hebt energie nodig. Normaal haal je dat uit koolhydraten, dat gaat lekker snel, maar eenmaal in ketose zijn de koolhydraten niet voorradig en neemt je lichaam vet als voornaamste energie bron. Het is complexer dan dit, maar daar gaan we nu niet op in. De eiwitten heb je nodig om geen spierafbraak te krijgen en een klein beetje koolhydraten die je uit je groenten haalt om ook genoeg voedingsstoffen vitamines en mineralen binnen te krijgen.

Hoe veel dan?

Ongeveer 20-50 gram koolhydraten per dag (afwisselend) en ongeveer 1 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht per dag. (soms iets meer en soms iets minder) En dan komt het moeilijke. Hoeveel vet.. Dat ligt eraan hoeveel calorieën je mag eten. Ben je groot, ben je klein, moet je veel kwijt of weinig. Ongeveer kun je uitgaan van 1,5 gram vet per kilo lichaamsgewicht. Eet je minder dan heb je minder calorieën en energie binnen. Nu heb je wel genoeg vet nodig om je eigen lichaamsvet te gaan verbranden. Voel je je moe en slap, dan eet je niet genoeg vet. Heb je spierpijn en honger dan te weinig eiwitten. Raak je uit ketose dan eet je teveel koolhydraten.

Blijf dus vooral afwisselen in het aantal calorieën soms wat meer en soms wat minder. En dat doe je door wat meer of minder vet te eten. Dus een stukje bacon, olie door de sla, avocado, beetje mayo ergens bij, kaas, ga zo maar door. Maar als je de weekmenus volgt hoef je helemaal niet te rekenen / wegen /tellen! Gewoon stoppen met eten als je vol zit. En iets tussendoor nemen als je honger hebt (en niet omdat het moet, want het moet niet) dan zit je goed!

bangvoorvet l gobento.nl