Ik val niet af, help!

We komen vooral in de groep veel mensen tegen die zeggen niet af te vallen. Ik heb helaas slecht nieuws, Het kan zijn dat je wat verkeerd doet. Eet je koolhydraatarm  met de Franse slag, eet je misschien stiekem toch (teveel) fruit, heb je de informatie goed doorgelezen?  Of hoop je na 2 dagen op een magisch resultaat van vele kilo’s. Vaak als we door vragen blijkt het dus dat er soms wel eens wat mis gaat. De meest gemaakte fouten zijn; speltbrood,  koolhydraatarm brood dat niet zo koolhydraatarm is, agavesiroop, fruit, quinoa, zak pinda’s en zelf een keer iemand die een halve ontbijtkoek per dag at . Wees dus eerlijk naar je zelf en ook naar ons.

Het kan natuurlijk ook minder voor de hand liggen en daarom hebben we deze checklist opgesteld.

Te veel koolhydraten

Door net niet de juiste voeding of door wat voor reden dan ook neem je toch te veel koolhydraten. Meten is weten, voordat je verder gaat is het raadzaam om ketostix aan te schaffen zodat je zeker weet of je in ketose bent of niet.

Te veel kh arme lekkernijen

Kh arme muffins, koolhydraat arm brood, foccasias, crackers…  amandelmeel baksels, kh arme kwarktaart of Griekse yoghurt taart… allemaal heerlijk natuurlijk maar totaal ongeschikt om dagelijks te eten als je wilt afvallen. Dit zijn traktaties die je hooguit 1 keer in de week in geringe mate kan eten. Beter helemaal van niet en naar uitkijken tot je op gewicht bent, dan kan het wel wat vaker.

Te veel of te gevoelig voor zoetstoffen

Als het niet lukt dan is het raadzaam deze als eerste te schrappen. Dit geldt niet voor iedereen. Er zijn zat mensen die ze gewoon eten en prima door kha eten afvallen. Toch is dit de tweede stap die je moet nemen als het niet lukt en jouw koolhydraat inname wel in orde is. Sommige mensen krijgen erg veel honger na het eten van zoetstoffen of reageren erop door niet af te vallen. Kun je echt niet zonder, probeer dan te wennen aan stevia (de vloeibare vorm)

Te veel vet

Vet is jouw brandstof bij kha arm eten. Echter, je kan ook te veel eten. Als meer dan 80% van jouw calorie inname uit vet bestaat kan het nadelig werken. Als je veel te veel neemt en daarom ook veel te veel calorieën binnen krijgt dan is het natuurlijk logisch dat je niet afvalt. Hou je aan de weekmenu’s dan komt het vast goed.

Te veel Eiwitten

Net als met het vet kan je ook doordraven met eiwit inname. Soms als je fanatiek naast de weekmenu’s ook allerlei eiwit sport shakes neemt en er niet intensief bij sport dan krijg je dus ook te veel calorieën binnen. Reken dus eerst uit hoeveel calorieën je binnen zou moeten krijgen om af te vallen of ga naar een diëtist die jouw voeding goed op jouw stofwisseling kan afstemmen als je er zelf niet uit komt.

Je kan het lijstje hier onder gebruiken om toch af te vallen.

  • geen of minder kaas (max 50 gram)
  • geen zoetstoffen / light-dranken
  • amandelmeel en andere kh arme meel niet nemen
  • calorieën iets verlagen, per week 100 Cal. minder op de dag tot je begint af te vallen
  • als je al laag in calorieën zat ze juist verhogen op bovengenoemde methode
  • geen rode vruchten
  • geen Griekse yoghurt meer
  • minder eiwitten (zie boven)
  • geen noten
  • geen bietjes, wortels, tomaten, paprika’s en andere groenten met wat meer kh
  • duur sport gaan doen of meer bewegen

Te intensief gesport

Als je juist keihard sport, vooral bij kracht training dan kan jouw gewicht ook hetzelfde blijven. Je zal er wel veel beter uit zien en minder omvangscentimeters hebben. Spieren wegen 20% meer dan hetzelfde volume vet. Stel dat je 5 kilo vet verliest en 5 kilo spier wint ben je in omtrek afgenomen. Veel mensen gaan er lekker fanatiek in zien er in eens super uit maar worden dus niet veel lichter. Helemaal als je niet erg veel overgewicht had dan is het soms moeilijk te wegen, uiteraard wel goed te zien.

Help ik ben afgevallen maar sta nu al meer dan twee weken stil!

Vaak gebeurt het dat je wat makkelijker wordt. Kijk even kritisch naar het vorige hoofdstuk. Soms blijf je ook zomaar een paar weken stil staan, geen paniek na een tijdje gaat het weer verder. Het kan ook zijn dat je bijvoorbeeld 30 kilo bent af gevallen en die laatste 5 lukken niet. Dat zijn de moeilijkste kilo’s en dat gaat eigenlijk alleen maar met sport of voorzichtig minder calorieën nemen. Bouw het per week af met een paar honderd calorieën. Uiteraard niet onder de hoeveelheid die zorgwekkend is.

Bij sommige mensen helpt het ook om een keer uit ketose te gaan voor een dag en dan er weer een aantal weken in. Let op, ga dit niet proberen als je nog maar minder dan 3 maanden bezig bent. Het werk ook niet bij iedereen, minder dan de helft helaas.

Overige oorzaken stilstand

Als je stress hebt en het stresshormoon cortisol in je lichaam hebt dan is de kans groot dat je niets afvalt. Er zijn een hoop manieren om met stress te dealen maar dat valt een beetje buiten onze expertise. Ook heeft weinig slaap invloed. Een goede nachtrust zorgt voor een optimale verbranding.

Heb je alle punten bekeken en overwogen en lukt het nog steeds niet, raadpleeg een diëtist! Je krijgt dan advies op maat wat in sommige gevallen nodig is om succesvol af te vallen.

Succes!